Иван Върбанов /
Оперната прима Анна Томова – Синтова ще пее В София със Симфоничния оркестър на Българското национално радио под диригентството на Емил Табаков, в зала „България” на 29 март 2013 г. / петък/ от 19 часа. В програмата ще прозвучат произведения от немския композитор Рихард Вагнер : увертюрата към операта „Риенци”, „Песни по Матилде Везендонк“ , въведенията към I и III действие от операта „Лоенгрин”, въведение и сцена смъртта на Изолда из операта „Тристан и Изолда”.
Анна Томова - Синтова навлиза в света на музиката още от 6-годишна възраст, когато започва да взима уроци по пиано. След завършване на средното си образование, постъпва в Националната музикална академия в София, в класа по оперно пеене на проф. Георги Златев – Черкин и сопраното Катя Спиридонова. Прави своя професионален дебют през 1967г., като Абигейл от „Набуко“ на Верди на сцената на Залцбургската опера. След бурния успех следват покани за централните партии в „Мадам Бътерфлай“, „Травиата“, Трубадур“, „Отело“, „Манон Леско“, „Дон Жуарн“, „Арабела“. През 1971 печели златни медали на певческите конкурси в София и в Рио де Жанейро и започва активна звукозаписна дейност с оркестъра „Гевандхаус“ под диригентството на Курт Мазур.
През 1972 г. Анна Томова - Синтова е поканена да се присъедини към екипа на Дойче Щатсопер Берлин, а година по-късно гастролира на сцените в Париж и Виена.
Синтова пее на световната премиера на операта „De temporum fine comoedia“ от Карл Орф на Летния фестивал в Залцбург. След като я чува, прочутият диригент Херберт фон Караян я провъзгласява за свое откритие и работи с българката в продължение на много години, като заедно гостуват на големите сцени и концертни зали по света. „Анна Томова-Синтова за мен е най-големият талант, който съм срещал през последните години“, възкликва Херберт фон Караян. Безспорно изпълненията им на Залцбургския фестивал остават ярък спомен в музикалната история. До 1991 Синтова има статут на постоянен гост на Фестивала, където пее заедно в Берлинската и Веинската филхармонии. Под диригентството на Караян тя изпълнява Елза, Контеса Алмавива, Донна Анна, както и много концертни пиеси като „Последните четири песни“ на Щраус и Реквиемите на Верди, Моцарт и Брамс. Тези изпълнения са записани, а една част от тях и филмирани.
Творчеството на Вагнер е грандиозно – дори и само с ръста на художествените стремежи, които въплъщава в прочутите сценични творения „Летящият холандец”, „Танхойзер”, „Лоенгрин”, „Нюрнбергските майстори-певци”, „Тристан и Изолда”, „Парсифал”, тетралогията „Пръстенът на нибелунга” (съставена от „Рейнско злато”, „Валкирия”, „Зигфрид” и „Залезът на боговете”).
„Риенци” е написана по историческия роман на английския писател Едуард Булвер-Литон. Героичният сюжет за възхода и падението на последния римски трибун вдъхновява бунтаря Вагнер.
Либретото на „Лоенгрин“ е инспирирана от поемата „Парсифал” на Волфрам фон Ешенбах, старинните саги за Лоенгрия и няколко немски „лебедови” легенди. В творбата се разказва за трагичната самота на рицаря-лебед, който идва от божествения свят на безпределната невинна чистота, за да въздаде правда, но любовта му е попарена от човешкото безверие.
Романтичното познанство на Вагнер с 24-годишната поетеса Матилда ражда петте песни по нейни стихове: „Ангелът”, „Спри!”, „ В оранжерията”, „Скърби” и „Блянове”. През зимните месеци на 1857-58 г. по лириката на Матилда, Вагнер създава своя великолепен песенен цикъл за женски глас и пиано, известен като „Wesendonck Lieder” („Песни по Матилде Везендонк”). Сам оркестрира една от тях – „Блянове”, вокалната партия поверява на цигулката и този романс е изпълнен на рождения ден на Матилда. Останалите песни оркестрира Феликс Мотл, австрийски диригент и композитор, ученик на Вагнер.
„Нищо по-прекрасно не съм писал от тези песни и малко от моите произведения могат да се сравнят с тях“, признава Вагнер. Песните са своеобразно предверие към гениалната опера „Тристан и Изолда”. В сюжета на средновековната легенда за невъзможната любов, Вагнер проектира собствените си страдания.
###
Този уебсайт използва „бисквитки“. С Ваше съгласие използваме „бисквитките”, за да измерим и анализираме използването на уебсайта (аналитични „бисквитки”), да приспособим уебсайта към вашите интереси („бисквитки“ за персонализиране) и за представяне на подходящи реклами и информация (таргетиращи „бисквитки“). За повече информация прочетете „Използване на „бисквитки”.
Те са необходими, за да функционира уебсайтът и не могат да бъдат изключени. Обикновено се задават само в отговор на действията, направени от вас, които представляват заявка за услуги (настройване на предпочитанията ви за поверителност, влизане в системата, попълване на формуляри и т.н.). Можете да настроите браузъра си да блокира или да ви предупреждава за тези „бисквитки”, но тогава някои части от сайта няма да работят.
Аналитични „бисквитки”
Те ни позволяват да отчитаме посещенията и източниците на трафик, да измерваме и подобряваме ефективността на нашия сайт. Те ни показват кои страници са най-популярни и най-малко популярни и как посетителите се движат в рамките на сайта. Ако не разрешите тези „бисквитки”, няма да знаем кога сте посетили нашия сайт и няма да можете да наблюдавате ефективността му.
„Бисквитки” за персонализиране
Те позволяват подобрена функционалност и персонализация на уебсайта. Те могат да бъдат настроени от нас или от трети страни, чиито услуги сме добавили към нашите страници. Ако не разрешите тези „бисквитки”, някои или всички тези услуги може да не функционират правилно.
Таргетиращи „бисквитки”
Те могат да бъдат настроени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори, да изградят профил на вашите интереси и да ви показват подходящи реклами на други сайтове. Те не съхраняват директно лична информация, но се основават на уникалната идентификация на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези „бисквитки”, ще получите по-малко насочена реклама.